Thursday, September 11, 2008

الموت مرتان




من وقعت عليه صخور جبل المقطم
ولم يمت في منزله القديم فهو معرض الآن للموت مرة ثانيه


والسبب أن جميع المنكوبين بمنطقة الدويقه صدر قرار من المحافظة بنقلهم أسفل الجبل مباشرا في مخيمات بمركز شباب منشأة ناصر.

هذا ما أكده سكان أهالي منطقة شارع الصدفى أعلى نادي منشأة ناصر في حديث ساخر معي فقد اقتادوني حتى أرى المشهد من أعلى وقالوا لي الصورة ستكون أوضح وأسهل بعيدا عن الامن .
ونجحت في خوض تجربة التسلل أعلى الهضبة رغم الرقابة الأمنية المشددة على مخيمات الإيواء التي لم تسمح بدخول أي شخص إليها حتى من أقارب المتضررين أنفسهم.


الاهالي أرشدوني الى أماكن الصخور المتشققة أعلى منطقة المخيمات نتيجة الصرف الصحي العشوائي وضربوا كف بكف مستهزئين بقرارات الحكومة الذكية التي لا تعطي لأي قيمة لفقراء سكان العشوائيات


داليا العقاد الرسالة الاولى للدويقة..................... يتبع.

16 comments:

blue-wave said...

يااااااااااااة
بجد حاجه تحزن
فعلا حكومتنا دى حكومه رشيدة
بس انا مبسوط من جراتك دى
بجد تسلم ايدك

Yasmine said...

مجهود رائع بجد
يا ريت لو تعرفى اى جهة تانية هتبعت مساعدات للضحايا تقوليلى انا عرفت عن قافلة رسالة و الاهرام و ساعدت على قد ما قدرت فيا ريت لو فى حاجة تانية تفيدينى

كريم بهي said...

الموت مرتان
الموت ثلاث مرات
الموت اربع مرات
الموت
-
-
-
-
للمرة المليون


عزيزتى نحن نموت كل يوم دون ان ندري اننا ميتون

هل قرأتى قصيدتى
( حدوتة قبل الموت

قد صرنا حزانا
وصار الحزن فينا شعبا
يبحث عن نفسه
فى مرآة النسيان
لكنه ابدا
لا لا لا ينسي

*


تحياتى

كريم بهي
من امام شاشة الكمبيوتر

dalia said...

دكتور عمرو فاروق
حكومتنا فعلا رشيدة بنلقيها في كارتون بكار بتاع زمان فكره أنا دلوقتي عرفت ليه بطلوا يذيعوه على القنوات المصرية لانهم اكسفوا من نفسهم!

dalia said...

بنوته مصرية
شكرا على زيارتك منوراني طبعا أعرف شوفي هناك في الدويقة جمعية اسمها العشيرة المحمدية وعرفت من الاهالي انها اكثر جمعية بتخدمهم وتقدم لمنطقة الدويقة خدمات وانها مخصصة لجنة لمنكوبي الدويقة رقم تليفونها هو
0223340155
ارجوا ات تهتمي بنشر الخبر ولكن هذه الايام في تشديد أمني علشان كده لو حتروحي بنفسك للتبرع يبقى البسي عباية أو خمار أو ممكن تتصلي بي أنا لكي نروح سوا
رقم تليفون الجريدة
0237623424

dalia said...

حلوة قوي حدوته قبل النوم كريم دايما منورني شكرا على تعليقك

كـــيــــــــارا said...

حسبي الله ونعم الوكيل ايه ده مفيش دم خالص

Yasmine said...

اكيد هتصل بالجمعية ان شاء الله بشكرك بجد انا كنت عايزة اعمل اى حاجة عشان مش كفاية ابدا قافلة واحدة..لكن ماعتقدش انى هروح هناك انا كنت ناوية فعلا لكن لقيت انه فى منتهى الصعوبة و لازم تصريحات الموضوع مش سهل نهائى

كريم بهي said...

شكرا لتعليقك عندي

وفعلا انا بحاول اجدد فى شعر العربية
ليه نكتب حب مش بتاعنا
بتاع زمن فات

انا رديت على تعليقك

تحياتى

محمد فاروق الشاذلى said...

ربما أرادت الحكومة تقليل تعداد السكان بالتضحية ببقية سكان الدويقة أو توفير الشقق التى وعدتهم بها لحساب أشخاص آخرين قد يكونوا أحق بها لأنهم أقارب فلان وربما أرادتا الحكومة أن تدربهم على تدريبات الكشافة فى هذا النادى.

لاندرى أسباب الحكومة

شبــ اون لاين ـــاب said...

انا متهيألى ان كان هناك تخطيط للقضاء على اهل الدويقه

و اللى ربنا رحمه و مقضاش عليه ف الحادثه الاولى

الحكومه قامت جيباهم تانى تحت الجبل علشان الباقى يحصل اللى ربنا افتكرهم

ربنا يرحمنا ويرحمهم برحمته
___________________________
كان معكى من امام الكيبورد
واحد مخه لاسع شويه
شبــــ اون لاين ــاب
الاسكندريه
__________________________

dalia said...

قلب مصري
حلوه قوي تدريبات الكشافة في النادي طبعا انت تعلم ان الامن المركزي طرد عدد كبير منهم بعد أن قام بتسكينهم في الايواء لانه اكتشف فجأةانهم ليسوا من اهالي الضحايا ويجب ان نذكر أن الحكومة لم تعد قادرة على التعامل مع الشعب الا من خلال الامن سؤال هو الشعب المصري أصبح بيخوف ولا أيه؟

dalia said...

كيارا الجميلة
اضم دعائي الى دعائك

dalia said...

بنوته مصرية
لا يوجد شيئ اسمه صعب مادام نحن شباب المفروض الا يقف احد امامنا دائما فكري بمنطق نحن الاقوي وبتعاون الجميع نستطيع ان نكون قوة ضاغطة ومؤثرة لكن المشكلة ان الكل بيخاف ويقول وانا مالي
لا اقصدك بهذا الحديث ولكنه شيئ اجده في مهنتي وهو ما يصعب علي بسببه كشف الحقائق

dalia said...

كريم
يسعدني دائما تعليقاتك

dalia said...

مخ لاسع شوية
طبعا شكرا على تعليقك واتمنى الا تكون هذه الزيارة الاخيرة