Wednesday, December 1, 2010

بقايا حبر فسفوري






حتى ابتساماتي التى أطلقتها تاهت في عواصف البهتان والظلم


يا ليتني سكت، يا ليتني لم أذهب، يا ليتني لم أكتب........ثلاث ياءات بعد إحباط واكتئاب الجولة الأولي من انتخابات مجلس الشعب، أكررها ندما وأسفا لما كتبته مسبقا بعنوان "قصة حبر فسفوري".

كل ما كنت أعرفه عن الحبر الفسفوري أنه مادة تستخدمها الدول الديمقراطية بغرض منع التزوير في الانتخابات ، الآن ما أعرفه بعد التجربة الانتخابية الأليمة أن هذه المادة نجسه لا تزول من أصابع اليد بسهولة، كأنها ختم الظلم والتزوير الذي طبع على كل من شارك في هذه التمثيلية الحمقاء.

لونها الباهت المتبقي على "الخنصر" في يدي اليمني يعذب نفسي، ويلقي بي في هوة أليمة مظلمة ، تذكرني بقصص الضعف والاستبداد ذات الألف حلقة، تراودني كوابيسها ليلا، بأنني أمسك السكين وأقتل عشرات الظالمين ويقتلونني ، أرى طيفها صباحا في أشباح يملئون الفراغ حولي بضحكاتهم الشيطانية الخبيثة الجنونية.



حداد عليكي يا مصر ...حداد على الديمقراطية...






7 comments:

Yasmine said...

انا مقهورة يا داليا..بجد مقهورة..من حاجات كتير يعنى بس زعلى على بلدى اكتر حاجة قهرانى بجد..مالهاش حل..اقتنعت خلاص انها ملهاش حل

dr.lecter said...

ياعزيز عيني انا نفسي اروح بلدي
ليله نمت فيها وصحيت مالقيتش بلدي

Anonymous said...

مجهود رائع المبذول في المدونة
انا صاحي مدونة اكسجين مصر هل ممكن انشر بعض مواضيعك عندي في المدونة
وياريت اعرف رأيك في مدونتي لما تشرفينا بزياتها

saad said...

لكن مسيرك ياوطن ترجع تلالى
ترجع تنور فى العلالى
بس محتاج ولادك تفوق
يطلعوك هما فوق
ويخلصوك من كل الديابة
من كل تشكيل العصابة
من كل مين خلاك خرابة
وتفرد جناحك على شرقها وغربها
وتخلى اهلك من تانى تحمد ربها

The Writer said...

:S:S:S

المقاطعة مش من الناخبين ، المقاطعة من المرشحين ..

إنما الناس لازم تشارك زى حضرتك يا أ.داليا ..

الناس لما مش بتروح تنتخب بيبقى أماكنهم فاضية و ده بيسمح بالتزوير أكتر و أكتر ....

إنما لما نروح ، دا على الأقل هيقلل التزوير إللى بيحصل ..

أنا رحت إنتخبت ، و زعلان من التزوير إللى حصل ، بس لو الزمن رجع لورا بيا هنزل إنتخب تانى ، و هحاول على أد ما أقدر إنى أخلى أصحابى و كل إللى أعرفهم ينزلوا ينتخبوا عشان أصواتهم ما تتزورش ...

أحمد عبد القوي said...

مش تحمدي ربنا أن حطوا صباعك في الحبر

أنا انتخبت ومكانش في حبر

قال إيه خلص

وبجد كان نفسي أحط ايدي فيه

:))

المهم
انتخبتي مين ؟
:)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.